آمادگی برای آزمون سراسری در ایام امتحانات

در ایام امتحانات چگونه برای آمادگی در آزمون سراسری مطالعه کنیم؟

به طور یقین می‌دانیم که شما داوطلبان گرامی تا اینجای کار را به خوبی و با موفقیت پشت سر گذاشته‌اید و حتماً از عملکردتان راضی هستید و اگر بقیه راه را هم همین‌طور ادامه دهید، مطمئنیم که نتیجۀ تلاش و کوشش خود را خواهید دید. ممکن است که در میان شما، داوطلبانی هم باشند که تاکنون تلاش چندانی نکرده و اکنون دچار پشیمانی شده‌اند؛ اما اصلا دیر نیست و با پشتکار و همت عالی در همین مدت اندک، هم می‌توانید در امتحانات خود به موفقیت برسید و همچنین، با توجه به گسترش دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف، به میزان تلاش خود، در آزمون سراسری نتیجه بگیرید.

همان‌گونه که قبلا هم اشاره کرده‌ایم، چند ماه منتهی به آزمون سراسری برای کلیه داوطلبان، دوران خاصی محسوب می‌شود و شیوۀ مطالعه در این مدت نیز، در مقایسه با دوران پیش از آن، فرق می‌کند. بسته به این که چه مقدار مطالعه کرده‌اید و چه میزان آمادگی دارید.
باید قدر لحظه لحظۀ این دوران را بدانید و برای آن برنامه‌ریزی کنید. برای این که در این دوران بتوانید مرور خوبی داشته باشید، می‌توانید با انجام کارهایی مانند، تورق سریع، مرور نکات و خلاصه‌برداری‌ها یا حتی در صورت نیاز، مرور کامل کتاب‌های درسی کلیدی (شیمی و زیست‌شناسی برای گروه آزمایشی علوم تجربی، ریاضی و فیزیک برای گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و ادبیات و عربی برای گروه آزمایشی علوم انسانی) اطلاعات خود را تثبیت کنید و ضریب یادگیری خود را بالا ببرید.
مهم این است که از تلاشتان دست برندارید و این را بدانید که همیشه، آن‌هایی موفق‌ترند که تا آخر راه می‌مانند و به مسیر خود تا پایان آن ادامه می‌دهند.

همان‌گونه که شما دوستان داوطلب هم به خوبی اطلاع دارید، این دوران، مهم‌ترین دوران کنکور شماست و برای اینکه بتوان از این فرصت کوتاه، نهایت استفاده را برد، بهتر است که به چند نکته ذیل توجه نمایید:

۱- از پرداختن به مباحثی که هیچ‌گونه تسلط اولیه روی آن‌ها ندارید، خودداری کنید؛ زیرا جز اتلاف وقت، چیزی عاید شما نخواهد شد. یادگیری مباحثی که در آن‌ها ضعف دارید، در یک فرصت کوتاه امکان‌پذیر نبوده و شما نمی‌توانید همۀ مراحل لازم را برای این دوران، که شامل مرور، رفع اشکال و تست‌زنی می‌شود، پشت سر بگذارید.

۲- با نزدیک شدن به روز برگزاری آزمون سراسری، ممکن است که تعدادی از داوطلبان، دچار اضطراب و استرس‌های کاذب شوند و همین موضوع می‌تواند تا حدود زیادی از سطح یادگیری داوطلب، در مقایسه با گذشته، بکاهد (البته امسال به خاطر وضعیت خاصی که در کشور برای گسترش نیافتن ویروس کرونا در بین هم‌میهنان ایجاد شده و زمان برگزاری آزمون سراسری به مدت چندین هفته به عقب افتاده، این مسأله استثنائا در سال جاری کم رنگ‌تر شده‌است).
به همین دلیل، توصیه می‌شود که از یادگیری اولیه مباحث سخت و دشوار (مطالب استدلالی) در این روزهای پایانی پرهیز کنید؛ حتی اگر مطالب سختی هستند که آن‌ها را قبلاً مطالعه کرده‌اید و باز هم احساس می‌کنید که نیاز به مطالعۀ بیش‌تر دارند، زمان خود را در نظر بگیرید و ببینید که آیا می‌توانید در این زمان باقی‌مانده و با توجه به برنامه‌ای که ریخته‌اید، این مطالب را دوباره مرور کنید یا نه، و بهتر است که این زمان را به درس‌های دیگری اختصاص دهید که آسان‌تر است، نیاز به مرور دارد و باعث پیشرفت بیش‌تر شما می‌شود.

۳- یکی از کارهایی که می‌توانید مخصوصاً در این یکی دو ماه پایانی باقی‌مانده تا کنکور انجام دهید، این است که دروس حفظی را مرور نهایی و تست‌زنی کنید؛ زیرا مطالب حفظی، بیش‌تر در حافظۀ کوتاه مدت می‌مانند و در نتیجه، پاسخگویی به تست‌های مربوط به این نوع مباحث، راحت‌تر می‌شود.

۴- اگر زمان شما در این دوران، با توجه به حجم مطالبی که قبلا مطالعه کرده‌اید، کم است، باید زمان و مطالب خود را به خوبی مدیریت کنید. این مسأله به درایت شما بستگی دارد که توجه کنید کدام مطالب مهم‌تر هستند، کدام مطالب در بودجه‌بندی کنکور، سهم بیش‌تر یا کم‌تری دارند، کدام مطالب سخت و کدام‌ها آسان هستند و …، چون ارزش یک تست با تست دیگر، یکی است؛ پس می‌توانید با خیال راحت، مطالبی را که باید مرور کنید و رفع اشکال آن‌ها در دورۀ جمع‌بندی صورت گیرد، مشخص کرده و طبق آن برنامه‌ریزی کنید.

۵- وقتی مطالبی مانند مرور خلاصه‌ها، فرمول‌ها، نکات مهم و خط کشیده در کتاب را مطالعه کرده و روی تست‌های مهم هر مبحث و رفع اشکال آن‌ها کار کردید، آماده زدن تست‌های سرعتی شوید.

۶- نکتۀ بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که باید زمانتان را در این دوران به خوبی مدیریت کنید؛ به گونه‌ای که برای هر درس، وقت متناسب با آن درس را در نظر بگیرید؛ زیرا اگر وقت کم یا زیادی را برای خواندن دروس مشخص کنید، باعث سردرگمی و اختلال در یادگیری شما خواهد شد یا این که در نهایت برای بعضی از درس‌ها، وقت کم خواهید آورد.

دیدگاهتان را بنویسید